تهران, تهران گردی

کوی دربند کجا! میدان آزادی کجا!

دربند تهران

کوی دربند کجا! میدان آزادی کجا!

دربند محله‌ای است که در منتهی الیه شمالی شهر تهران واقع است. سالانه گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه های طبیعتی زیبای شمال تهران وارد این شهر می‌شوند. تهران که شهری در دامنه جنوبی کوهپایه‌های البرز است، به دلیل مجاورت با کوه‌ها، جنگل‌ها، درخت‌زارها، آبشارها،‌ رودخانه‌ها و چشمه‌ها از قدیم به عنوان منطقه‌ای خوش آب و هوا شناخته می‌شود.

این شهر که به دنبال طرح مدرنیزاسیون ایران، چهره‌ای کاملا متفاوت از سایر شهرهای ایران پیدا کرده، علیرغم همه تغییراتی که در بافت شهری و روستاهای اطراف به خود دیده،‌ هنوز هم اماکن طبیعی زیادی برای جذب گردشگر دارد.

پایتخت بودن شهر تهران برای ساکنین این شهر هم خوش‌یمن بوده و هم بدشگون! سیل جمعیتی که در سده اخیر وارد این شهر شده‌اند و فرهنگ‌های گوناگونی را به همراه خود آورده‌اند؛ بافت فرهنگی تهران را کاملا دستخوش تغییرات اساسی نموده‌اند.

از نظر طبیعت‌گردی و گردشگری،‌ با افزایش جمعیت به طور طبیعی مناطق طبیعی رو کاهش است؛ با این حال بعد از حدود دو قرن از آغاز مرکزیت تهران، این شهر هنوز جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد؛ محله دربند از مناطق باصفا و خوش آب و هوای تهران قدیم است.

اینجا شبیه آخر تجریش، دربندم!

دربند در گذشته سکونت‌گاه برخی شاهزادگان قاجار بوده و امروزه تفرجگاهی عمومی به شمار می‌رود. موقعیت مکانی این منطقه به واسطه قرارگرفتن در کوهپایه‌های البرز، یکی از شاه‌راه‌های منتهی به البرز مرکزی بوده و برخی کوهنوردان صعود به قله‌ها را از این مسیر آغاز می‌کنند.

بسیاری از گردشگران صرفا به منظور وقت‌گذرانی در تفریحگاه‌ها و رستوران‌های سر راهی و نهایتا استنشاق هوای آزاد محله دربند، وارد این منطقه می‌شوند؛‌ در حالی که عده‌ای به منظور پیاده‌روی و بهره‌مندی از هوای سالم، طبیعت زیبا و نیز با هدف گردشگری فرهنگی پا به این محله می‌گذارند.

اکوتوریست‌های این محله حتما از کوره‌راهی که از دربند منشعب شده و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا می‌رسد، دیدن کرده‌اند. این محله از چند محله قدیمی تشکیل شده است؛ مرغ‌محله (مغ‌محله)،‌ کنارمحله، کلاغ‌پر و سربند. رودخانه همنام با دربند از وسط ده عبور می‌کند. دربند نیز مانند درکه، دره‌ای است محصور در میان انبوه درختان.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *