اصفهان, جاذبه های تاریخی, گردشگری

مسجد جامع اصفهان

مسجد-جامع-اصفهان

مسجد_جامع_اصفهان

یکی از زیباترین و قدیمی ترین بناهای تاریخی در شهر اصفهان، مسجد جامع اصفهان است. مسجد جامع، بنایی مربوط به دوران سلجوقیان است. برخی از قسمت های مسجد نیز در دوران صفویه تکمیل شده است. بافت قدیمی در این مسجد به همراه پیشینه تاریخی آن، هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان به شمار می رود. این مسجد در گوشه میدان عتیق (میدان امام علی) واقع شده است.

 

قسمت های مختلف این مسجد با نام های گنبد نظام الملک، تاج الملک، حیاط، ایوان و شبستان ها معروف است. معماری مسجد جامع اصفهان، ترکیبی از معماری اسلامی و هنر کلاسیک را به نمایش می گذارد.

طبق مطالعات باستان شناسی که در منبع مختلف درج شده است، مسجد جامع اصفهان در گذر دوران مختلف، دستخوش وقایع زیادی بوده است که به سبب برخی از آنها، قسمت هایی از مسجد، تخریب شده و از میان رفته است. در دوران آل بویه و صفویان، بسیاری از قسمت های مسجد، مرمت و بازسازی شد. آثار نقاشی و تزئینات را در ورودی مسجد، ایوان ها و شبستان های آن می توانید مشاهده کنید.

شبستان، گنبد شمالی، گنبد جنوبی، ایوان درویش، ایوان صاحب، ایوان استاد، ایوان شاگرد، ایوان عمر، مسجد الجایتو، کتابخانه خواجه نظام الملک و …، مهم ترین قسمت های مسجد جامع اصفهان هستند. در ساخت و تزئین این مسجد از هنر کاشیکاری، گچکاری و خوشنویسی استفاده شده است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *