گردشگری, مقاصد گردشگری, هرمزگان

آشنایی با استان هرمزگان

آشنایی با استان هرمزگان

استان هرمزگان یکی از ۳۱ استان کشور ایران است که در جنوب کشور در مجاورت آب های خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است. وسعت این استان بیشتر از ۷۰ هزار کیلومتر مربع گزارش شده است. نزدیک بودن به آب های خلیج فارس، زیباترین جاذبه های گردشگری را در این استان به وجود آورده است. مرکز استان هرمزگان شهر بندر عباس می باشد.

از نظر تقسیمات شهری، تعداد شهرستان های هرمزگان به تعداد ۱۳ عدد عنوان شده است. تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع از این استان ۲۵ نفر گزارش شده است. تقریباً هزار کیلومتر از نوار ساحلی این استان در مجاورت آب های خلیج فارس قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی هرمزگان

طبق تقسیمات استانی ۱۳ شهر مهم  برای استان هرمزگان عنوان شده است:
شهرستان بندرعباس، بندر لنگه، حاجی آباد، شهرستان میناب، جزیره قشم، سیریک، سردشت، بندر جاسک، بندر خامیر، ابوموسی، پارسیان مهمترین شهرستان های استان هرمزگان هستند. حدود ۲۰۰۰ روستا در این استان قرار دارند. طبق سرشماری که در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسیده است، جمعیت این استان حدود ۵/۱ میلیون نفر بوده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، استان هرمزگان در سمت شمال با استان های فارس و کرمان همسایه است. استان سیستان و بلوچستان در قسمت شرق هرمزگان قرار گرفته است.

شرایط آب و هوای استان هرمزگان تقریباً کوهستانی می باشد. قسمتی از رشته کوه های زاگرس تا این استان کشیده شده اند. به طور کلی مردمان هرمزگان، آب و هوای بسیار گرم و مرطوب را تجربه می کنند. در برخی از روزهای تابستان درجه هوا به حدود ۴۹ درجه سانتی گراد می رسد. میزان بارندگی سالانه در این منطقه نیز بسیار اندک است.

 

درباره تاریخچه استان هرمزگان

اگرچه در برخی از اسناد تاریخی اشاره شده است که تاریخچه استان هرمزگان به دوران هخامنشیان باز می گردد اما در اسناد رسمی تر، پیدایش سکونت در بندر هرمزگان را مطابق با زمان امپراطوری ساسانی، اردشیر اول معرفی کرده اند. این دوران در سال های  ۲۴۱ تا ۲۱۱ پیش از میلاد بوده است.

پس از ورود اسلام به سرزمین ایران، هرمزگان از نظر رشد بیشتری پیدا کرد. جهانگرد ونیزی، مارکوپولو، در سال‌های ۱۲۷۲ و ۱۲۹۳ از بندرعباس بازدید کرد. در متن ها این گونه نوشته شده است که تجارت گسترده جواهرات، ابریشم از سرزمین هندوچین و مرواریدهایی از سرزمین بحرین در بازارهای بندر هرمز در آن زمان داد و ستد می شدند.

جزیره های استان هرمزگان در طول دوران تاریخی، موقعیت استراتژیکی را برای کشورهای خارجی ایجاد می کرد. ارتش پرتغالی ها و ارتش انگلستان از این منطقه به عنوان مستعمره خود استفاده می کردند. خوشبختانه با پایداری ایرانیان انگلیسی ها و ارتش پرتغالی ها از سرزمین های جنوبی بیرون رانده شدند و خلیج فارس و استان هرمزگان توانست استقلال خود را به دست آورد.

جاذبه های گردشگری هرمزگان

به واسطه های جزیره های مختلف و نوار ساحلی آب های خلیج فارس، جاذبه های گردشگری جذاب و چشم نوازی در این منطقه وجود دارند؛ بیشتر از ۲۰۰ مکان تاریخی و باستانی با ارزش فرهنگی نیز در این استان به ثبت رسیده است. برخی از مهم ترین مکان های دیدنی هرمزگان به صورت زیر معرفی می شوند:

-اتاق های ساسانیان در بندر جاسک
-اسکله قدیم بندرعباس
-قشم
-جزیره کیش
-جنگل های حرا
-عمارت کلاه فرنگی
-قلعه پرتغالی ها در قشم
-کاروانسراها از شهرهای مختلف هرمزگان

فهرست کاملی از جاذبه های گردشگری هرمزگان را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید:
http://yon.ir/v536Y

 آداب و رسوم مردم هرمزگان

به طور کلی مردم استان هرمزگان، خونگرم و مهربان هستند. نحوه لباس پوشیدن آنها جزو فرهنگ بومی این سرزمین محسوب می شود. بیشتر مردم هرمزگان به زبان فارسی صحبت می کنند اما تعداد کمی از آنها نیز به زبان عربی تسلط دارند. مردم هرمزگان، مراسم جشن و برنامه های مناسبت را با تدارکات کامل برگزار می کنند.

در آیین ازدواج در استان هرمزگان، مراسم خرید هدیه های فراوان برای خانواده عروس از طرف خانواده داماد مرسوم است. بیشترین هدیه ها را طلا و جواهرات و پارچه های گرانبها را تشکیل داده اند.

صنایع دستی استان هرمزگان، بیشتر بومی این منطقه است. صنایع حصیر بافی، قالی بافی و سوزن دوزی از برجسته ترین صنایع دستی مردمان محلی به شمار می رود. هنگام زیارت در امامزاده ها، مردم این منطقه به دادن نذری و قربانی کردن اعتقاد خاصی دارند. در جشن ها و مراسم ها و مناسبت ها نیز مولودی خوانی در این منطقه مرسوم است.

غذاهای محلی استان هرمزگان

بیشتر غذاهایی که در استان هرمزگان تهیه می شوند خوراک های دریایی هستند. خوراک مخصوص ماهی و میگو در کنار سالاد و ترشیجات یک ترکیب بی نظیر است که تقریباً در تمام خانواده‌ های هرمزگانی تهیه می شود. سایر غذاهای محلی این استان در تمام شهرها به صورت زیر معرفی می شود:

-هواری
-زیبون
-کلمبا
-گبولی گوشت
-عنکاس خشک شده
-نان تمشی
-مهیاوه
-برنج دیشو
-کوفته مومغ
-کاتوغ
-موفلک
-سوراغ
-بلالیت
-شیرینی مالوکی
-میگو و ماهی برشته

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *