تهران, سوغات و صنایع دستی, گردشگری

بهترین سوغات و صنایع دستی استان تهران

تهران

سوغات و صنایع دستی استان تهران هم مانند سوغاتی ها و صنایع دستی سایر شهرهای ایران متنوع و رنگانگ است، اما خرید سوغات و صنایع دستی درتهران برای گردشگران جاذبه ای خاص دارد زیرا علاوه برسوغات و صنایع دستی تهران، زیباترین و باکیفیت ترین صنایع دستی و سوغات سراسر کشور نیز، در بازار و مغازه های شیک و پر زرق و برق پاییتخت یافت می شود.

معرفی سوغاتی و صنایع دستی استان تهران

چرم های نقاشی شده

نقاشی روی چرم هنری ارزنده و زیباست که از دوران قاجار در تهران رواج یافت. چرم های نقاشی شده در قالب اشیای مختلف مانند کیف، کفش، کمربند، دستبند و دیگر اشیا، در زمره دیدنی ترین و پر طرفدارترین سوغات و صنایع دستی تهران محسوب می شود.

قالی ، قالیچه و گلیم

بافت قالی و قالیچه از دیرباز در روستاها و مناطق غیر شهری تهران رایج بوده و گره فارسی ، گره مشهوری است که در بافت قالی ها بکار می رفته، با گسترش زندگی شهری نه تنها کم رنگ نشده بلکه رواج بیشتری پیدا کرده است.

درحال حاضر طراحان و هنرمندان ماهری در تهران به تولید این صنایع دستی زیبا مشغول هستند در میان سوغات و صنایع دستی تهران آثار نفیس و ارزشمندی نظیر چهره بافی، تابلوبافی و قالیچه هایی با طرح ، رنگ و بافت با کیفیت عالی به چشم می خورد.تولید و بافت گلیم های نقش دار هم سابقه زیادی در شهرهای تهران دارد.

جاجیم های رنگارنگ

جاجیم بافی یکی از هنرهای دستی زیبای زنان و مردم عشایر و روستایی است. عشایر کوچ نشین و روستاییان فیروزکوه ، دماوند و شیمیرانات تهران هم از این قاعده مستثنا نبوده اند و حتی امروز با گسترش زندگی شهری هم هنوز جاجیم بافی در شهرهای تهران مرسوم است.

جاجیم های فیروزکوه به علت پشم مرغوبی که در بافت آنها به کار می رود، از جمله بهترین جاجیم های کشور هستند، در نگاه گردشگران داخلی و خارجی، جاجیم های رنگارنگ ، چشم نواز و دلفریب از دوست داشتنی ترین سوغات و صنایع دستی تهران محسوب می شوند.

در کنار این صنایع دستی معروف ، نمد ، صنایع دستی رودوزی شده و شیشه های تزئینی که استادانه شیشه گری شده ، نقره کاری ، مینا کاری و خاتم کاری هم جزو صنایع دستی تهران می باشند.

اما سوغاتی های خوردنی و خوش طعم تهرانی که نمی شود به سادگی از کنار آنها گذر کرد و شهرت و محبوبیت زیادی هم در بین گردشگران دارند.

سیب دماوند، که با نام های شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک در تابستان به بازار می آیند و فروش آنها داغ و خوشمزه و آبدار است.

دوغ آبعلی، که شهرتی جهانی دارد ترش و گازدار که خنکش در تابستان می چسبد.

گلاج سنتی فیروزکوه، نانی مقوی و خوشمزه و پرطرفدار

کشمش شهریار، حاصل باغ های مرغوب انگور، سوهان شیرین و ترد شهرری، آلوچه و لواشک های ترش دربند هم از جمله سوغاتی های لذیذ وخوردنی شهرهای تهران است.

 

خرید سوغات و صنایع دستی تهران

خرید سوغات و صنایع دستی تهران ، بخاطر وجود انواع بازارها ، مراکز خرید و مغازه های کوچک و بزرگ در نقاط مختلف تهران کاری نسبتا آسان ، جذاب و لذت بخش برای گردشگران است.

ساعت ها در میان مغازهای رنگارنگ صنایع دستی پرسه می زنی و همینطور که غرق زیبایی و نقش و نگارها می شوی دست به انتخاب یک یا چند مدل از صنایع دستی می زنی و گاهی حتی دوست داری از هر نوع صنایع دستی از تابلوهای بافته و دستبندهای چرمی نقاشی شده تا سرویس چای نقره کاری شده همه را بخری و به یادگار با خود ببری.

بازارچه عودلاجان، که قدمتی تاریخی دارد ولی در اثر گذر ایام تبدیل به مخروبه شده بود، در خیابان ۱۵ خرداد کمی دورتر از بازار بزرگ تهران، پس از بازسازی و نوسازی ، رسما از مهر ماه سال ۱۳۹۵ بعنوان بازارچه دائمی فروش صنایع دستی در قلب تهران افتتاح شد.
بازارچه عودلاجان با معماری زیبا و تاریخی یکی از جاذبه های گردشگری تهران است که انواع سوغات و صنایع دستی تهران و ایران در این بازارچه به فروش می رسد.

یکی از اماکن معروف فروش سوغات و صنایع دستی تهران ، خیابان ویلا است، در این خیابان ده ها مغازه ، مرکز خرید تهران و پاساژ برای فروش انواع صنایع دستی با کیفیت و مرغوب وجود دارد. گردشگران می توانند هر نوع صنایع دستی را که دلشان می خواهد انتخاب و خرید کنند.

در این مغازه های صنایع دستی عمدتا فروشندگانی ماهر و متخصص در زمینه صنایع دستی وجود دارند که میتوانند در صورت لزوم به خریداران مشاوره و راهنمایی بدهند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *