اصفهان, جاذبه های تاریخی, گردشگری

سی و سه پل

سی-و-سه-پل

سی و سه پل

اثر تاریخی سی و سه پل یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است که قدمتی حدود ۴۰۰ سال دارد. این بنای تاریخی در زمان پادشاهان صفویه بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است.

شهرت و ارزش فرهنگی و تاریخی این پل به اندازه‌ای بوده است که در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است. به دلیل اینکه ساخت سی و سه پل به دستور پادشاهان صفوی انجام گرفته است، نام دیگر آن را با نام “پل الله وردیخان” نام گذاری کرده اند.

 

معماری سی و سه پل پل در نوع خود بی نظیر است. خاک رس، آهک و ترکیبی از یک ملات قدیمی برای پایه‌ریزی و ساخت این پل به کار رفته است.

با توجه به اینکه پایه های این پل تاریخی همیشه در آب رودخانه قرار داشته است اما در گذر زمان از استحکام و دوام آن کاسته نشده است، شیوه ساخت پل همواره مورد توجه معماران در جهان قرار داشته و به عنوان یک معماری اسرارآمیز معرفی شده است.

 اگر به نمای ظاهری پل دقت کنید ستون هایی را مشاهده می کنید؛ ارتفاع این ستون ها حدود ۷ تا ۹ متر است و به عنوان پایه های نگهدارنده پل شناخته می شوند.۳۳ دهانه در طول ۳۶۰ متر در این پل قابل مشاهده هستند.

این پل تاریخی نه تنها ارزش تاریخی و فرهنگی دارد، بلکه به عنوان یک مکان گردشگری و تفریحی برای شهروندان اصفهانی و همچنین توریست ها و گردشگران خارجی به شمار می رود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *