تهران, تهران گردی

شهرک سینمایی غزالی؛ انعکاسی از تهران قدیم

انتخاب-یک-سینما-در-تهران-و-بهره‌مندی-از-چند-مزیت-به-طور-همزمان

شهرک سینمایی غزالی؛ انعکاسی از تهران قدیم

شهرک سینمایی غزالی یکی از آثار فاخر هنری احداث شده در تاریخ معاصر بعد از انقلاب ایران است. تهران در کنار بسیاری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی، از ظرفیتی برخوردار است که سایر شهرهای ایران از آن بی‌بهره‌اند؛ تجربه‌ای که تهران در تاریخ معاصر ایران دارد، به اندازه تجربه تمام قرون گذشته بر سایر شهرهای ایران است.

در تاریخ معاصر پای اجنبی‌هایی از قاره جدیدالاکتشاف امریکا به ایران و تهران باز می‌شود. حضور نیروهای متفقین و اشغال تهران،‌ پدیده‌ای نادر در اعصار گذشته بر این سرزمین است. مبارزات مردمی در تاریخ معاصر تهران به اوج خود می‌رسد. بسیاری از سخنرانی‌های کوبنده و اندیشه‌های ناب در تاریخ معاصر تهران شکل می‌پذیرد. شهرک سینمایی غزالی به منظور انعکاس برهه‌ای حساس از تاریخ معاصر ایران احداث شده است.

بسیاری از مجموعه‌های فاخر تلویزیون ایران در این شهرک فیلمبرداری شده‌اند. این مجموعه فرهنگی چند سالی است که درهای خود را به منظور گردشگری تاریخی و گردشگری فرهنگی به روی توریست‌ها گشوده است. تهران قدیم را می‌توان در شهرک سینمایی غزالی تجربه نمود!

 

بخش‌های مختلف شهرک سینمایی غزالی

شهرک سینمایی ابتدا به منظور تهیه مجموعه تلویزیونی هزاردستان ساخته شد؛ بعد از موفقیت چشمگیر این سریال، بعدها گسترش یافت و لوکیش تصویربرداری مجموعه‌های تلویزیونی دیگری نیز شده است. لوکیشن شهر اورشلیم، شهر کوفه و مجموعه گراند هتل؛ بیشترین استفاده را در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی داشته است.

بخش‌هایی چون لاله‌زار، بازارچه خانی‌آباد، لوکیشن سریال‌های کلاه پهلوی، سرزمین کهن،‌ تبریز در مه، همچو سرو؛ و لوکیشن تکیه دولت، سوله شهرداری از دیگر قسمت‌های شهرک سینمایی غزالی است. هر کدام از این لوکیشن‌ها خود شامل بخش‌های متعددی است که گویای زحمت فراوان برای ساخت این مجموعه ارزشمند است.

گذر در خیابان‌های تهران قدیم در مجموعه شهرک سینمایی؛ حس و حال حاکم بر زمان‌های قدیم تهران را زنده می‌کند. با فراهم شدن امکان گردشگری در این مجموعه، بخشی از تهران‌گردی و گردشگری تاریخی بدون تردید در پیچ و خم کوچه‌پسکوچه‌های این شهرک امکان‌پذیر می‌شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *