تهران, فرهنگ وهنر, موزه ها و مکان های تاریخی

معرفی موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی

یکی از زیباترین و جذاب ترین موزه های کشورمان، موزه جواهرات ملی می باشد که این موزه در دقیقا روی به روی سفارت خانه مشهور ترکیه و ساختمان اصلی بانک مرکزی ایران واقع شده است. در این موزه انواع جواهرات و اشیای بسیار گران قیمت به نمایش گذاشته است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخت طاووس یا تخت خورشید
  • گنجینه فیروزه
  • شمشیر الماسی نادرشاه
  • تخت نادری
  • تاج های سلطنتی
  • دریای نور

هر کدام از این اشیا مربوط به دوران های بسیار مختلف تاریخ می باشد که در موزه جواهرات ملی جمع آوری شده اند و از سال های گذشته نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بودند.

تاریخچه موزه جواهرات ملی

تا قبل از دوره صفوی پادشاهان ایرانی نسبت به جمع‌آوری، حفظ و نگهداری جواهرات و سنگ‌های زینتی اقدام نکرده بودند. در دوران صفوی پادشاهان با ارسال سفرایی به کشورهای مجاور اقدام به خریداری و جمع‌آوری و حفظ جواهرات موجود و خریداری شده کردند.

پس از حمله افغان‌ها به ایران مقداری از این جواهرات به افغانستان فرستاده شد که با همت نادر بخش زیادی از آن‌ها به ایران بازگردانده شد. پس از قتل نادر شاه یکی از سردارانش به نام احمد بیگ افغان ابدالی دست به غارت جواهرات خزانه زد و بخشی از این جواهرات منجمله الماس کوه نور که بعدها (احتمالاً بالاجبار) به ملکه انگلیس اهدا شد هرگز به ایران بازگردانده نشد.

در دوران قاجار جواهرات گردآوری و بخشی از آن‌ها بر تاج کیانی و کره جواهر نشان و تخت نادری سوار و مرصع گردید و در کاخ گلستان نگهداری می‌شد. با روی کار آمدن رضا شاه پهلوی، جواهرات سلطنتی به زیرزمین کاخ مرمر منتقل شده در سال ۱۳۱۶ و پس از تکمیل ساختمان بانک ملی ایران قسمت عمده این جواهرات به موزه بانک ملّی منتقل و پشتوانه اسکناس گردید. بعدها این جواهرات به عنوان وثیقه دولت بابت بدهی به بانک قرار گرفت. خزانه جدید بانک مرکزی در تپه‌های عباس‌آباد تهران در حال ساخت است.

دسترسی به موزه

اگر شما نیز قصد بازدید از موزه جواهرات را دارید می توانید با در دست داشتن اطلاعات زیر به راحتی بازدید خود را شکل دهید:

-آدرس موزه : خیابان فردوسی، پایین‌تر از چهارراه استانبول. ساختمان بانک مرکزی.
-ساعات بازدید: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳

توجه داشته باشید که هرگونه عکسبرداری و فیلم برداری از درون موزه ممنوع بوده و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *