تهران, فرهنگ وهنر, موزه ها و مکان های تاریخی

معرفی موزه ملک

موزه ملک

موزه ملک

یکی دیگر از زیباترین و باشکوه ترین موزه های ایران، موزه ملک می باشد که در کنار کتابخانه ی ملی ایران تاسیس شده و دارای آثار بسیار با ارزش و بی نظیری می باشد. این موزه در سال ۱۳۴۳ تاسیس شده است و گردشگران و توریست هایی که از آن بازدید می کنند می توانند از اشیایی مانند سکه، قلمدان، گلدان، سکه و صدهای لوازم نفیس دیگر بازدید داشته باشند.

در حالت کلی موزه ملک را به هفت بخش تقسیم بندی کرده اند که هر کدام از زیبایی بسیار منحصر به فردی برخوردار است.

موزه ملی ملک از ۷ مجموعه بدین شرح تشکیل شده‌است:

  • مجموعه سکه شامل ۳ هزار قطعه سکه و مدال ایرانی از سده ششم پیش از میلاد تا دوران پهلوی و نیز سکه‌هایی از یونان، جانشینان اسکندر، امپراتوری بیزانس، خلفای اسلامی و امپراتوری عثمانی
  • مجموعه آثار هنری شامل تابلوهای نقاشی هنرمندان به نام ایرانی مانند کمال‌الملک غفاری، لطفعلی صورتگر، هادی خان تجویدی و برخی نقاشان اروپایی و لوستر و مبلمان
  • مجموعه هنر لاکی شامل ۸۶ قطعه قلمدان، قاب آیینه و سرچسبدان که با نقاشی لاکی آراسته شده‌اند و برخی شان حدود ۳۰۰ سال قدمت دارند.
  • مجموعه تمبر شامل هزاران قطعه تمبر از نخستین تمبرهای منتشر شده در ایران و جهان تا زمان حاضر.
  • مجموعه فرش شامل ۳۴تخته قالی و قالیچه از نقاط مختلف ایران که بوسیله زبده‌ترین بافندگان دو سده اخیر بافته شده‌اند.
  • مجموعه بانو ملک شامل تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه‌های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی که تعدادشان به ۴۷ اثر می‌رسد. این مجموعه در سال ۱۳۸۵ توسط بانو عزتملک ملک، فرزند مرحوم حاج حسین ملک و ناظر استصوابی موقوفات ملک به موزه اهداء شده‌است.
  • مجموعه آثار خوشنویسی که آثاری از بزرگ‌ترین و نامدارترین خوشنویسان ایران و اسلام مانند یاقوت مستعصمی، علیرضا عباسی، میرعماد، احمد نیریزی، درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلامرضا اصفهانی و… را در خود جای داده‌است.

دسترسی به موزه

گردشگرانی که قصد بازدید از موزه ملک را دارند می توانند از سایر جاذبه های اطراف آن نیز بازدید داشته باشند که از مهمترین آن ها می توان به موزه ملی ایران، موزه پست و کاخ شهربانی اشاره کرد. آدرس موزه نیز به صورت زیر می باشد که گردشگران با در دست داشتن آدرس زیر می توانند به راحتی از این مکان بازدید کنند:

آدرس موزه ملک: تهران –  خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد

مطلب پیشنهادی: آشنایی با موزه دار آباد

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *