بازار, تهران, مراکز خرید

معرفی و آشنایی با بازار سنتی تهران

بازار
  1. چکیده ای از بازار سنتی تهران

بازار سنتی شهر تهران یکی از زیباترین بازارهای سنتی در کشور ما می باشد که در سال ۱۳۵۶ توانست در آثار ملی ایران به ثبت برسد. وسعت این بازار در حدود صد و پنج هکتار بوده و شما می توانید مجموعه ای از عمده و خرده فروشی های را در این بازار مورد مشاهده قرار دهید. اگر شما نیز دوست دارید تا یکی از بهترین و بی نظیرترین جاذبه های گردشگری شهر تهران را مورد بازدید قرار دهید، توصیه می شود که این فرصت طلایی و بی نظیر را از دست ندهید.

تاریخچه و معماری بازار سنتی شهر تهران

تاریخچه ساخت بازار سنتی شهر تهران به دوران صفوی باز می گردد که شاه طهماسب در گشت و گذر های خود به تهران، بازار مذکور را تاسیس کرده و تجارت را در این بازار پایه گذاری می کند که بعدها در دوران قاجار شاهد پیشرفت بسیار بی نظیر این بازار هستیم به طوری که دالان ها و بسیاری از حجره ها به این مکان افزوده شده و قسمت های دیگر نیز مورد بازسازی واقع می شوند. همچنین این مکان بهترین گزینه برای برگزاری رویدادهای مذهبی و فرهنگی نیز بود که در دوره ی پهلوی بازار این کارکرد خود را از دست داده و امروزه تنها کارکرد اقتصادی را دارد. معماری بازار نیز بسیار حیرت انگیز می باشد به طوری که شما می توانید طاق های ضربی و گنبدهای بسیار زیبایی را در این بازار مشاهده نمایید.

قسمت های مختلف بازار سنتی تهران

بازار سنتی از قسمت ها و سراهای بسیار مختلفی تشکیل شده است که شما می توانید با توجه به علاقه مندی و کالاهای مورد نیاز خود، قیمت های مختلف این بازار را مورد گشت و گذار قرار دهید. از مهمترین قسمت های این بازار نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سراها: وزیری – یزدی ها- مهدی زاده – مصباح- میرز اسماعیل – شیخ جعفر – اسلامی – امیرکبیر

– بازارچه ها: امیر – مسگرها- نجارها- زرگرها- خلیج فارس

– تیمچه ها: ملاعلی کنی – توجه – فرد – با وفا

– پاساژها: شمس – احمدی – آزادی – اسلامیه – مهتاش –کاووسی – وحدت

معرفی و آشنایی با بازار سنتی شهر تهران

آدرس و ساعات کاری بازار سنتی تهران

اگر شما نیز قصد سفر و بازدید از بازار سنتی تهران را دارید، می توانید در وهله ی اول راجع به آدرس و ساعات کاری این بازار مهمترین و اصلی ترین اطلاعات را به دست آورید. آدرس دقیق این بازار به شکل ذیل می باشد:

– آدرس: تهران – میدان پانزده خرداد – بازار بزرگ تهران

– ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه از ۸:۳۰ تا ۱۷ عصر و پنجشنبه ها از ۸:۳۰ صبح تا ۱۴ ظهر باز می باشد. این بازار در روزهای تعطیل رسمی نیز بسته است. البته مغازه های بیرونی و پاساژهای خیابانی تا ساعت ۲۰ شب باز هستند و برخی از آنها در روزهای تعطیل نیز باز می باشند.

کلام آخر

بازار سنتی شهر تهران یکی از مهمترین جاذبه های شهر تهران بوده که کارکرد اقتصادی بسیار بزرگی در این شهر را دارد. این بازار از قسمت های بسیار متنوعی تشکیل شده است و شما نیز می توانید با در دست داشتن آدرس آن، اقدام به بازدید مورد نظر خود داشته باشید.

مطالب مرتبط:

برای آشنایی با بهترین مراکز خرید تهران روی لینک کلیک کنید.

همچنین برای آشنایی با بازار سنتی شیراز روی لینک کلیک کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *