آذربایجان شرقی, گردشگری, مقاصد گردشگری

آشنایی با استان آذربایجان شرقی

راهنمای سفر به استان آذربایجان شرقی و آشنایی با جاذبه های گردشگری آن

سفر به استان آذربایجان شرقی، به دلیل جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی این استان، یک سفر بسیار خاطره انگیز خواهد بود. این استان در هر سال گردشگران زیادی را با سلیقه‌های مختلف به سمت خود جذب می‌کند. سوغات استان آذربایجان شرقی از چشم گردشگران پنهان نمانده است.

با عزیمت به این استان، می‌توانید از تبریز (مشهور به شهر اولین‌ها) نیز دیدن نمایید. شهری که بازار سنتی آن، یکی از وسیع ترین بازار‌های پوشیده دنیا به حساب می‌آید. شهری که هنر فرش بافی و همچنین طعم فوق العاده شیرینی‌های آن حتی بر گردشگران خارجی نیز پوشیده نمی‌باشد.

حتی اگر شما تا به حال به استان آذربایجان شرقی سفر نکرده‌اید، حتماً نام روستای صخره‌ای کندوان را شنیده‌اید، روستایی که 6 هزار سال قدمت دارد و پس از گذشت سال‌های متوالی، بافت سنتی خود را حفظ نموده و اهالی آن جا هنوز هم در خانه‌های چشم نواز و دلباز صخره‌ای خویش به زندگیشان ادامه می‌دهند.

اگر در فصول سرد سال راهی سفر به این استان شوید، می‌توانید از چشمه‌های آب معدنی این استان لذت ببرید و دور از هوای سرد زمستان، دراز کشیدن در آب گرم لذت بخش این استان را تجربه نمایید.

استان آذربایجان شرقی کجاست؟

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های کشورمان ایران می‌باشد که در منطقه آذربایجان ایران واقع شده است. از این استان در تاریخ حکومت پهلوی، با نام «آذربایجان خاوری» یاد می‌کردند. این استان در ناحیه شمال غربی ایران (آذربایجان) بزرگ ترین و پر جمعیت ترین استان شناخته شده می‌باشد.

این استان از سوی شمال به کشورهای جمهوری‌ از جمله: آذربایجان و ارمنستان، از سوی غرب و همچنین جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سوی شرق به اردبیل و از سوی جنوب شرق به استان زنجان محدود می‌باشد.

آب و هوای استان آذربایجان شرقی اکثراً سرد و کوهستانی است و تمام محدوده این استان، تشکیل شده از کوه ها و ارتفاعات می‌باشد. مساحت استان آذربایجان شرقی، چیزی حدود 491,45 کیلومتر مربع می‌باشد.

این استان، یگانه استان ایران محسوب می‌شود که با ارمنستان هم مرز می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که این استان، تنها استان کشورمان می‌باشد که هم با خاک اصلی جمهوری آذربایجان و هم با جمهوری خود مختار نخجوان که برون بومی متعلق به جمهوری آذربایجان می‌باشد، دارای مرز مشترک است.

جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

مسیر حرکتی به استان آذربایجان شرقی از تهران

شما می‌توانید برای سفر به آذربایجان شرقی، از اتومبیل شخصی استفاده نمایید که پیشنهاد می‌شود قبل از راهی سفر شدن، حتما خودرو را به یک مکانیک ماهر نشان دهید، همچنین تمام نکات ایمنی را حین سفر رعایت نمایید. اما برای این سفر، راه‌های دیگری نیز وجود دارد:

  • سفر به آذربایجان شرقی با قطار
  • با اتوبوس
  • سفر هوایی به این استان

عزیمت با قطار، بسیار رمانتیک می‌باشد. شما می‌توانید در طول مسیر، از پنجره قطار از مناظر زیبای بیرون دیدن کنید. سفر از تهران به این استان با قطار، حدودا 11 تا 12 ساعت طول خواهد کشید.

همانطور که گفتیم، با اتوبوس نیز می‌توان راهی این سفر شد اما کمی کسل کننده و خسته کننده است ولی از هزینه‌ها تا حد زیادی می‌کاهد. اتوبوس‌ها در وقت نهار و همچنین جهت خواندن نماز در جایی توقف می‌کنند و شما می‌توانید کمی استراحت کنید.

اگر شما بخواهید با هواپیما به استان آذربایجان شرقی سفر کنید، خستگی در کار نخواهد بود و شما خیلی سریع یعنی در طول گذشت حدود 1 ساعت و 15 دقیقه به مقصد می‌رسید.

بهترین زمان سفر

میانگین دما هوای استان آذربایجان شرقی در ماه‌های گرم سال (تیر ماه) حدودا 25 درجه سانتی گراد می‌باشد که گاهی بالاتر یا پایین‌تر نیز خواهد شد. همینطور در ماه‌های سرد سال، دمای هوای این استان (شهر تبریز) منفی 5/2 درجه سانتی گراد می‌باشد.

با ذکر آب و هوای آذربایجان شرقی، هر زمانی جهت عزیمت به آن جا مناسب خواهد بود اما پیشنهاد نهایی ما به شما، در فصل تابستان و به خصوص در شهریور ماه می‌باشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *