اصفهان, جاذبه های طبیعی, گردشگری

رودخانه زاینده رود

رودخانه-زاینده-رود

رودخانه_زاینده_رود

رودخانه زاینده رود یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که در قلب شهر با شکوه تمام جریان دارد. این رودخانه بخشی از انشعابات آبی است که از کوه های زاگرس سرچشمه گرفته است و قسمتی از آن به بخش مرکزی سرازیر می شود و در نهایت به باتلاق گاوخونی منتهی می گردد.

بخشی از رودخانه که در شهر اصفهان جریان دارد، تنها قسمت کوچکی است حدود ۴۱ هزار کیلومتر مربع از حوزه اصلی رودخانه به شمار می رود. رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان موجب ایجاد جلوه های گردشگری در قسمت های خاصی از شهر شده است.

پل های تاریخی شهر اصفهان که بیشتر آنها در زمان صفویان ساخته شده اند بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارند. پل خواجو، سی و سه پل و پل شهرستان، سه پل معروف با جاذبه های گردشگری بی‌نظیر هستند که بر روی این رود ساخته شده اند.

 جریان آب رودخانه در مسیر خود از شهرهای مختلف عبور می کند، بنابراین دبی آب رودخانه که به مرکز شهر اصفهان وارد می شود بسیار اندک است. زمین های کشاورزی زیادی در حومه شهر اصفهان توسط آب این رودخانه تغذیه می شوند.

 

مهمترین و بزرگترین چالش زاینده رود، آلوده شدن آب به ویژه در مناطق نزدیک کارخانه های اصلی اصفهان از جمله ذوب آهن، پالایشگاه نفت، صنایع فولاد مبارکه و شرکت نفت سپاهان و همچنین نیروگاه ها می باشد.

علی رغم این محدودیت ها هر ساله گردشگران زیادی برای تماشای مناظره زیبای رودخانه و گردش در اطراف آن به شهر اصفهان سفر می کنند. این مناظر به ویژه در فصل بهار و تابستان جذابیت خاصی دارند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *