چهارمحال و بختیاری, گردشگری, مقاصد گردشگری

آشنایی با استان چهار محال و بختیاری

آشنایی با استان چهار محال و بختیاری

آشنایی با استان چهار محال و بختیاری : این استان یکی از استان ‌های کشور ایران است که در نیمه غربی در سمت جنوب غربی واقع شده است. وسعت این استان حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع می باشد. تراکم جمعیت در این استان در هر کیلومتر مربع، ۵۸ نفر شده است. طبق تقسیمات شهری و استانی، تعداد ۹ شهرستان اصلی برای استان چهار محال و بختیاری معرفی شده است.

شهر بروجن، شهر لردگان، شهرکرد، کوهرنگ، سامان و فارسان، مهمترین شهرهای این استان هستند. طبق آخرین سرشماری که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است، جمعیت این استان حدود ۹۴۷۷۶۳ نفر گزارش شده است.

موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی استان چهار محال و بختیاری

استان چهار محال و بختیاری از نظر موقعیت جغرافیایی در همسایگی استان ‌های اصفهان از سمت شرق و شمال، در سمت غرب با استان خوزستان، از سمت جنوب با استان کهگیلویه و بویر احمد بوده و از سمت شمال غربی در مجاورت استان لرستان قرار دارد. مرکز این استان، شهرستان شهرکرد است. زیباترین جاذبه های طبیعی و مناظر کوهستانی در شهر شهرکرد قرار دارد.

به دلیل موقعیت جغرافیایی این استان، بخش بزرگی از مناطق کوهستانی این استان در بخش مرکزی رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است. همین عوامل موجب شده شرایط آب و هوای استان چهار محال و بختیاری بسیار شدید و با اهمیت باشد. آب و هوای کوهستانی، زمستان های سرد و برفی و همچنین بارش باران و برف در نواحی منتهی به ارتفاعات، به شدت شرایط اقلیمی این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

به دلیل کوهستانی بودن این استان، پدیده های طبیعی زمین شناسی نظیر زمین لرزه و رانش زمین در این منطقه بسیار اتفاق می افتد. از طرف دیگر، بالا بودن میزان بارندگی در تمام فصل های سال در تمام مناطق این استان موجب گشته چشمه های طبیعی بسیار زیادی در این سرزمین به وجود آید. این چشمه ها، بی نظیرترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی را برای چهار محال و بختیاری ایجاد کرده ‌اند.

درباره تاریخچه چهار محال و بختیاری

اکتشافات باستان ‌شناسی و آثار باستانی که از این منطقه به دست آمده نشان داده است استان چهار محال و بختیاری دارای تاریخچه قدیمی مربوط به حدود ۹ هزار سال پیش می باشد. در اولین دوره هایی که سکونت در این منطقه به وجود آمد، دهکده های کوچک در دشت های استان ایجاد شدند. در حدود پنج هزار سال پیش، دوران نوشته یا نگارش به سبک انسان های آن دوران بر روی سفال ها، مس و سنگ آغاز شد. در حال حاضر بیشترین اقوام استان چهار محال و بختیاری را اقوام لر تشکیل داده‌اند.

 

جاذبه های گردشگری چهار محال و بختیاری

-چشمه دیمه
-چشمه کوهرنگ
-جنگل های  چهارمحال و بختیاری
-منطقه گردشگری چشمه زنه هفشجان
-پارک سرچشمه فرخشهر
– پل زمان خان
-تالاب چغاخور
-چشمه سرداب
-آبشار آتشگاه
-پارک جنگلی پروز
-غار سراب
-تالاب گندمان
-منطقه حفاظت شده سبزکوه

 آداب و رسوم مردم چهار محال و بختیاری

آداب و رسوم مردم این استان برای مراسم رسمی و ملی بسیار جذاب و دیدنی است. این مردم همچنین برای انجام مراسم مناسبتی و مذهبی ایام محرم و عزاداری برای ائمه، مراسم ماه رمضان، مراسم ازدواج، برگزاری جشن نوروز و … برنامه های متفاوتی دارند. بیشترین اقوامی که در این استان زندگی می‌کنند اقوام لر بختیاری، ترکی قشقایی و اقوام فارس هستند. مهمترین برنامه های بومی این استان به صورت زیر معرفی می شود:

-مراسم شکار:  این مراسم قبل از برگزاری مراسم عروسی  انجام می شود.
-آداب سوگواری برای افراد فوت شده به همراه نواختن موسیقی غم انگیز و ترانه سوزناک لری
-موسیقی لری، هدیه دادن در جشن عروسی و جشن نامزدی

غذاهای محلی چهار محال و بختیاری

-نان ورچاله
-آش دوغ
-املت تره کوهی
-کاله جوش
-توله
-تاس کباب
-نان بختیاری
-آوریز
-حلیم برنج
-اُماج
-کاچی شیر
-پرورد دوغ

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *