تهران, جاذبه های تاریخی, گردشگری

عمارت مسعودیه شکوه معماری ایرانی

عمارت-مسعودیه-شکوه-معماری-ایرانی1-768x542

عمارت مسعودیه شکوه معماری ایرانی

اکثر اهالی شهر تهران میدان بهارستان را می شناسند اما شاید تعداد کمی باشند که عمارت مسعودیه در این میدان را به خوبی بشناسند و یا از آن بازدید کرده باشند .

عمارت مسعودیه که یکی از بناهای به جا مانده از دوران قاجار در تهران می باشد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است به دستور فرزند ناصرالدین شاه یعنی مسعود میرزا ساخته شد و به همین علت نیز باغ این عمارت نام گرفت .

معمار این بنای دیدنی استاد شعبان معمار باشی بود که در ساخت این بنا نهایت زیبایی و هنر ایرانی را با گچبری ، کاشی کاری ، خطاطی ، نقاشی دیواری و دیگر تزیینات به کار رفته در آن بنا نهاد .

عمارت های اصلی عمارت مسعودیه به شرح زیر می باشد :
– دیوانخانه
سفره خانه
– حیاط سید جوادی
– عمارت سید جوادی
– حیاط مشیری
– عمارت مشیرالدوله
– حیات خلوت
– عمارت پیاده رو
– عمارت کالسکه رو
– باغ دیوانخانه

 

عمارت مسعودیه نقطه عطفی در تاریخ مشروطه

عمارت مسعودیه در وقایع و اتفاقات تاریخی دوران مشروطه نقطه مهمی تلقی می گردد و اتفاقات مهمی در دوران محمد علی شاه در آن شکل گرفت که اگر بخواهیم به مهم ترین آن اشاره کنیم باید به سوء قصد به جان محمد علی شاه با قرار دادن بمب دستی در نزدیکی این عمارت را یادآور شویم البته این ترور ناکام ماند  و بمب دستی پس از عبور کالسکه محمد علی شاه منفجر شد اما این موضوع بهانه کافی برای به توپ بستن مجلس را به محمد علی شاه داد و همین موضوع باعث به رگبار بستن این عمارت در آینده گردید.

جالب است بدانید که پس از دوران مشروطه نیز این عمارت همچنان مکانی مهم در تهران محسوب گردید زیرا نخستین کتابخانه و موزه ملی در این عمارت توسط انجمن معارف برپا گردید . و چند سال بعد از آن یکی از اتاق های عمارت مسعودیه محل جمع آوری آثار باستانی و عتیقه های نقاط مختلف ایران شد که اولین موزه ملی ایران را می توان عمارت مسعودیه نام نهاد . البته در سالهای بعد تمامی این آثار باستانی و عتیقه ها به موزه ملی منتقل گردید .

در سالهای چهل دو تا چهل سه نیز عمارت مسعودیه برای مدت زمانی کوتاه به عنوان دانشکده افسری مورد استفاده قرار گرفت که البته این موضوع زمان زیادی ادامه نداشت . در سال ۱۳۴۵ نخستین وزارتخانه آموزش و پرورش در ایران شکل گرفت که عمارت مسعودیه را به استقرار این وزارت خانه انتخاب نمودند .

مسیر گذر زمان تاریخ ایران و ایرانیان

گویا دست تقدیر و یا شاید چرخ گردون این نقطه از تهران و ایران را جایی جادویی در مسیر گذر زمان تاریخ ایران و ایرانیان قرار داده است که این محل در ایام دور و نزدیک اتفاقات و حوادث بسیاری را نظاره گر بوده است شاید این بار که گذرتان به میدان بهارستان یا سپهسالار قدیم افتاد کمی درنگ کرده و به دیدار این عمارت بروید و تمامی این اتفاقات و اتفاقات دیگری را از خشت خشت این بنای دیدنی بشنوید .

برای اطلاع از نحوه بازدید از عمارت مسعودیه و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بنای تاریخی می توانید از طریق لینک زیر و یا شماره تلفنهای مندرج استفاده نمایید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *