تهران, فرهنگ وهنر, موزه ها و مکان های تاریخی

موزه ایران باستان

موزه ایران باستان

موزه ایران باستان یکی از قدیمی ترین موزه های کشور بوده و همچنین بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ کشور ایران به شمار می آید. این موزه در سال ۱۳۱۶ تاسیس شد  که البته اولین طرح و ساخت آن به سال ۱۳۱۳ بر می گردد که رضا شاه دستور ساخت آن را به معمار بزرگ فرانسوی آقای آندره گدار داد و در سال ۱۳۱۶ نیز افتتاح شد.

موزه مذکور دارای سیزده بخش بسیار متفاوتی می باشد که از مهمترین بخش های قابل بازدید موزه ایران باستان می توان به عکاسی، روابط عمومی، تاریخ ایران هنر، مهر و سکه، بخش کتیبه ها و اسلامی اشاره داشت. گردشگران و توریست های که از این موزه بازدید می کنند می توانند از سرویس بهداشتی، رستوران و بوفه موجود در موزه ایران باستان نیز بهره مند شوند.

ساختمان موزهٔ ایران باستان

از آن‌جایی که طرح و نقشهٔ یک موزه باید با موضوع و اشیای داخل آن ارتباط و هماهنگی داشته و با تاریخ و هنر آن سرزمین مرتبط و پیوسته باشد از این نظر، نما و سردر ورودی موزه به سبک نمای ایوان کسری ساخته شد. (ایوان کسری نام کاخ شناخته‌شدهٔ شهر تیسفون پایتخت دولت ساسانی است که ایوان آن ۳۵ متر بلندی، ۵۰ متر پهنا و ۲۵ متر ژرفا دارد).

رنگ آجرها نیز به همین منظور به رنگ سرخ تیره تعیین شده تا نمایانگر معماری عصر ساسانی باشد. بنای موزه حدود ۱۱٬۰۰۰ متر مربع است که ساختمان اصلی آن در سه طبقه ایجاد شده‌است.

معماران این ساختمان آندره گدار به همراه ماکسیم سیرو معماران فرانسوی بوده‌است که در طراحی آن کاخ کسری در شهر تیسفون در دوران ساسانی را در ذهن داشته‌است. آغاز ساخت آن سال ۱۳۱۴ خورشیدی است که در مدت دو سال عملیات ساختمانی آن بوسیله حاج عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی تکمیل و در سال ۱۳۱۶ خورشیدی رسماً گشایش یافت.

دسترسی به موزه ایران باستان

دسترسی به موزه بسیار راحت و آسان می باشد و گردشگران می توانند با در دست داشتن اطلاعات زیر به راحتی بازدید خود را شکل دهند:

  • آدرس: تهران – خیابان امام خمینی- مجموعه تاریخی باغ ملی – خیابان پروفسور رولن – خیابان سی تیر
  • نحوه دسترسی: استفاده از تاکسی، خودرو شخصی، ایستگاه مترو میدان حسن آباد و امام خمینی
  • شماره تماس: ۶-۰۲۱۶۶۷۰۲۰۶۱
  • ساعات بازدید: بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۱۸:۱۵ – پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۶:۱۵

مطلب پیشنهادی: معرفی موزه آبگینه و سفالینه های ایران

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *