جاذبه های تاریخی, گردشگری, یزد

آسیاب آبی اشکذر، بنایی که در شهر یزد باید ببینید

آسیاب آبی اشکذر، بنایی که در شهر یزد باید ببینید

آسیاب آبی اشکذر، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری یزد است که قدمت تاریخی ارزشمندی دارد. این اثر باستانی، یک شاهکار هنر معماری سنتی محسوب می‌شود و قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد. داستان آسیاب آبی اشکذر در شهر یزد، بسیار جذاب و شنیدنی است. این آسیاب آبی در عمق هفت متری در زیر زمین قرار دارد و در آن دوران به عنوان یک قنات که تامین کننده منبع آب برای یک آسیاب آرد گندم، بوده است.

کاوش های باستان شناسی که حدود ۷۰ سال پیش در این منطقه انجام شده، توانسته است این آسیاب آبی را که در زیر خاک مدفون شده بود، پیدا کند. از آن پس آسیاب آبی اشکذر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت؛ چیزی که امروزه یکی از جاهای دیدنی یزد محسوب می شود. این مکان تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آسیاب آبی اشکذر

معماری این اثر باستانی

معماری آسیاب آبی اشکذر نیز در شهر یزد در نوع خود بی نظیر است. شکل کلی بنای معروف آسیاب آبی به صورت هشت ضلعی ساخته شده که سقف آن گنبدی شکل بوده و دارای نورگیر می باشد. در داخل دیواره های آسیاب آبی اشکذر می توانید نمایی از آجرکاری، مقرنس کاری و چیدمان حرفه ای از اشکال هندسی را مشاهده کنید.

آسیاب آبی اشکذر

هر آنچه از روش عملکرد آسیاب آبی می‌شناسید، در آسیاب آبی‌اشکذر یزد وجود دارد. آب داخل قنات وارد یک مجرای متصل به توربین آبی می شده که می توانست از طریق یک میله، آسیاب را به حرکت درآورد و در نتیجه گندم ها آرد می شدند. اگر به شهر یزد سفر کردید، بازدید از آسیاب آبی‌اشکذر را در برنامه گردشگری خود قرار دهید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *