جاذبه های تاریخی, گردشگری, یزد

برج خاموشان یزد، این خرابه اسرارآمیز

برج خاموشان یزد، این خرابه اسرارآمیز

برج خاموشان یزد، یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری یزد که در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، جایی در منطقه صفاییه، بر فراز کوه های بلند از نوع کوه های رسوبی، قرار گرفته است. البته که این اثر تاریخی و باستانی، مکانی بسیار دیدنی، جذاب و البته اسرار آمیز است.

برج خاموشان یزد، یک دخمه برای دفن کردن اجساد مردگان در آیین زرتشت معرفی شده است. زرتشتیان در دوران قدیم از این مکان به عنوان یک مقبره برای دفن مردگان خود استفاده می‌کردند. آنها عقیده داشتند بدن مردگان را باید به دور از هرگونه آلودگی در مکانی دور از شهر دفن کرد.

برج خاموشان یزد

در مرکز برج خاموشان یک حفره بزرگ قرار دارد که استخوان های افراد در آنجا انباشته می شد تا ضدعفونی گردد. به این مکان در اصطلاح “استودان” گفته می‌شود. اگر به تماشای آثار تاریخی اسرارآمیز و هیجان انگیز علاقه مند هستید، حتماً از برج خاموشان یزد دیدن کنید.

ورود به دخمه

بنای برج خاموشان در ارتفاعات یک کوهستان رسوبی قرار گرفته که دیواره های آن از سنگ و سیمان ساخته شده است. برای ورود به دخمه باید از یک درب آهنی کوچک عبور کنید. قدمت این بنای تاریخی به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. اگر از نمای به بالا به این برج نگاه کنید، یک حلقه مشاهده می کنید که قطر حدود ۲۵ متر دارد. برای تماشای این مکان دیدنی در شهر یزد باید از سراشیبی و پلکان های سنگی بالا بروید.

برج خاموشان یزد

نحوه معماری داخل برج خاموشان نیز بسیار منحصر به فرد است. در داخل این دخمه، یک حلقه برای دفن مردها، یک حلقه در میانه برای دفن زن‌ها و حلقه داخلی برای دفن اجساد کودکان در نظر گرفته شده بود. در سفر به شهر یزد، برج خاموشان را در برنامه بازدید خود قرار دهید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *