جاذبه های تاریخی, گردشگری, یزد

بازار و حمام خان یزد؛ یادگاری از معماری دوران قاجاریه

بازار و حمام خان یزد؛ یادگاری از معماری دوران قاجاریه

بازار و حمام خان در شهر یزد یک اثر تاریخی و باستانی مربوط به دوران قاجاریه است. در دورانی که ناصرالدین شاه قاجار بر ایران حکومت می کرد، این حمام تاریخی به دستور محمد تقی خان بافقی در سال ۱۲۱۲ بنا نهاده شد. مساحت این حمام حدود 1170 متر مربع است؛ به این جهت به “حمام خان” نامیده شده است که مخصوص استفاده بزرگان، ثروتمندان و اشراف شهر در آن دوران بوده است.

بافت تاریخی بازار و حمام خان در گذر زمان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و هنوز هم به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر یزد پابرجا است. گردشگران می‌توانند از این معماری زیبا دیدن کنند. امروزه محوطه تاریخی حمام خان یزد به یک رستوران و مرکز استراحت و نوشیدنی چای تبدیل شده و هر روزه برای تمیز کردن قسمت های مختلف آن تلاش می شود.

حمام خان

معماری این اثر تاریخی

معماری ساخت بازار و حمام خان یزد به عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد، شهرت زیادی دارد. این اثر تاریخی جزو میراث فرهنگی کشور ایران محسوب می‌شود و نمایانگر وقایعی است که در دوران قاجاریه از نظر هنر و معماری رخ داده است. طاق ‌های گنبدی شکل که دارای نورگیر هستند و همچنین طراحی دیوارهای داخلی و دالان هایی که در بخش گرمابه وجود داشته، این حمام را به یک جای دیدنی تبدیل کرده است.

بازار خان

بازار خان یزد در کنار حمام خان، یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری یزد است که به دوره قاجاری باز می‌گردد. این بازار، امروزه دارای مغازه های زیادی است که محلی برای خرید گردشگران و مسافران می باشد. اگر به شهر یزد سفر کردید، حتماً از معماری بازار و حمام خان دیدن کنید و حتماً در محل های قدیمی شهر در اطراف این دو مکان دیدنی قدم بزنید؛ مغازه های رنگارنگی وجود دارد که حتماً از خرید کردن در آنجا لذت خواهید برد.

در نزدیکی بازار و حمام خان یزد، سایر جاذبه های گردشگری یزد نظیر میدان امیر چخماق، مسجد جامع و موزه آب نیز وجود دارد. همچنین می توانید در چند قدم دورتر، ساباط های یزد را تماشا کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *