جاذبه های تاریخی, گردشگری, یزد

ساباط یزد؛ این محله های قدیمی

ساباط یزد؛ این محله های قدیمی

ساباط یزد به مجموعه محله ها و کوچه های قدیمی و تاریخی در شهر یزد گفته می شود که هم اکنون جزو جاذبه های گردشگری یزد شناخته شده اند. هدف از ساخت این گذرهای قدیمی، محافظت از رهگذران در برابر تابش نور خورشید بوده است.

شهر یزد در یک منطقه کویری قرار دارد که گرمای طاقت ‌فرسای آن در فصل تابستان، شرایط رفت و آمد مردم را در شهر، سخت می ‌کند. به همین دلیل در کوچه ها، سقف ها و دالان هایی طراحی شده است که مردم در سایه آنها رفت و آمد کنند. این ها در حقیقت، همان ساباط یزد هستند.

ساباط یزد

مجموعه های معماری که به شکل ساباط ساخته شده اند، یکی از جاهای دیدنی یزد هستند. در حقیقت، یکی از ویژگی‌ های بومی شهرهای گرمسیری نیز محسوب می ‌شوند.

نحوه معماری

بافت قدیمی و نحوه معماری این طاق‌ های گنبدی شکل، در نوع خود بی نظیر است. اگر به شهر یزد سفر کنید، مجموعه‌ای از دالان ‌های مارپیچ و کوچه پس کوچه های طولانی را مشاهده می کنید که در مسیر عبور، از خانه‌های مسکونی، مغازه ها و کوچه های باریک زیادی می گذرد. قدم زدن در این مکان زیبا، شما را به روزگار قدیم ایران در سال های گذشته می برد.

ساباط یزد

این زیبایی‌ها و جاذبه ‌های گردشگری مجموعه محله ها و کوچه های قدیمی و تاریخی در شهر یزد موجب شده است در این شهر، اقامتگاه هایی که دارای این چنین معماری هستند برای پذیرایی از گردشگران، خدمات خود را ارائه دهند. اگر به این شهر سفر کردید، تماشای ساباط یزد را فراموش نکنید!

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *