جاذبه های گردشگری, خراسان رضوی, گردشگری

حرم امام هشتم از مهمترین جاذبه های گردشگری مشهد

حرم امام هشتم از مهمترین جاذبه های گردشگری مشهد

حرم امام هشتم، امام رضا یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است که در شهر مشهد قرار دارد. حرم امام هشتم مجموعه ای بزرگ است که شامل مقبره امام رضا، مسجد گوهرشاد مشهد، یک موزه، یک کتابخانه، چهار حوزه علمیه، یک آرامستان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، یک سالن غذاخوری برای زائران، نمازخانه های بزرگ و ساختمان های دیگر می شود. جالب است بدانید حرم امام هشتم از نظر مساحت، بزرگترین مسجد جهان محسوب می شود.

این مجموعه یکی از مراکز گردشگری در ایران است و از محبوب ترین جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می رود و از آن با عنوان “قلب ایران شیعه” یاد می شود، به طوری که سالانه 25 میلیون شیعه ایرانی و غیر ایرانی در این مجموعه به زیارت حرم می روند و اداره آن بر عهده آستان قدس رضوی اداره می شود.

حرم امام هشتم

تاریخچه حرم امام هشتم

حرم امام هشتم قبل از شهادت امام رضا، یک دارالاماره یا اقامتگاه سلطنتی در دهکده سناباد بود که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح بر می گردد، این قلعه در حقیقت برای مرزبانی و ایجاد امنیت جاده های منتهی به دهکده و مناطق اطراف ساخته شده بود و هارون الرشید نیز در همین مکان به خاک سپرده شد و با توجه به این واقعه تاریخی، دارالاماره به عنوان مقبره هارونیه شناخته شد.

بنای اصلی دارالاماره در واقع معبدی بوده است که زرتشتیان برای عبادت از آن استفاده می کردند. این بنا به دستور آل مأمون تخریب شد و پس از آن بنا به معماری خاص خراسان بازسازی شد. پس از شهادت امام رضا، نام این مکان از مقبره هارونیه با مشهد الرضا تغییر یافت. مشهد به معنای واقعی کلمه به معنای مکانی است که یک شهید در آن دفن شده است.

تاریخچه حرم امام هشتم

موزه های حرم

در محدوده حرم امام هشتم دو موزه با نامهای موزه آستان قدس و موزه قرآن وجود دارد که بعد از زیارت می توانید از آنها بازدید کنید. موزه آستان قدس که یکی از دیدنیهای استان خراسان رضوی به شمار می رود، از غنی ترین و نفیس ترین موزه های ایران است و در محله شرقی صحن امام خمینی و در نزدیکی میدان حرم قرار دارد. برخی از اشیاء موجود در این موزه متعلق به قرن ششم هجری می باشند و قدمت مجموعه فرشها و روکش های طلایی برای مقبره نیز به قرن 11 و 13 برمی گردد.از جمله آثار منحصر به فرد هنری در این موزه، نخستین سنگ قبر امام رضا است که کتیبه آن متعلق به سال 516 هجری است.

موزه قرآن یکی دیگر از موزه های تاریخی حرم امام هشتم است که در مجاورت موزه آستان قدس می باشد و می توانید نوشته های گرانبهایی از قرآن و برخی نسخه های خطی تزئین شده را در آن از نزدیک ببینید. این موزه در سال 1364 خورشید افتتاح شد و قدیمی ترین نسخه خطی قرآن که منسوب به ائمه اطهار است و به خط کریمی روی پوست آهو نوشته شده و متعلق به قرن اول هجری می باشد، در این موزه به نمایش گذاشته می شود.

https://en.wikipedia.org/wiki/Imam_Reza_shrine

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *