جاذبه های تاریخی, خراسان رضوی, گردشگری

مسجد گوهرشاد یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی

مسجد گوهرشاد یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی

مسجد گوهرشاد یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است که در مشهد قرار دارد و متعلق به دوره تیموریان می باشد و در حال حاضر به عنوان یکی از سالن های نمازخانه در مجموعه حرم امام رضا مورد استفاده قرار می گیرد. مسجد گوهرشاد که یکی از دیدنیهای استان خراسان رضوی به شمار می رود، تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و شاهد وقایع تاریخی بسیاری بوده است. معمولا گردشگران و زائران حرم در سفر به مشهد از این مسجد زیبا و قدیمی بازدید می کنند.

مسجد گوهرشاد

درباره مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد به دستور گوهر شاد بیگم، همسر شاهرخ از سلسله تیموریان در سال 1418 قمری و به دست معمار، قوام الدین شیرازی ساخته شد و در طول دوره های مختلف آسیبهایی به آن وارد شد و در دوره صفویه و قاجار مورد بازسازی هایی قرار گرفت. این مسجد شامل چهار ایوان و یک حیاط به طول 50 متر در 55 متر و چندین شبستان است و کتیبه های متنوعی بر روی کاشی های معرق موجود در داخل مسجد و حیاط آن وجود دارد که نام بسیاری از شاهان صفوی همچون شاه عباس، شاه سلطان حسین و شاه سلیمان صفوی بر روی آنها حک شده که کارهایی که برای حرم و مسجد گوهرشاد انجام داده اند را توصیف می کند.

مسجد گوهرشاد که یکی از دیدنیهای استان خراسان رضوی

بازسازی مسجد

در اواخر دهه 30 که بیش از 5 قرن از ساخت اولیه این مسجد می گذشت، گنبد آن در معرض خطر جدی ساختاری ناشی از خسارات زلزله های مختلف با گذشت زمان، بمباران روسیه در سال 1290 و حمله رضا شاه به مسجد در زمان شورش در سال 1314 قرار داشت و باید در اسرع وقت مورد بازسازی قرار می گرفت و محمدرضا شاه پهلوی، کسی بود که دستور بازسازی گنبد باستانی و همچنین ایوان شرقی مسجد گوهرشاد را در اواخر دهه 30 صادر کرد. بعد از انقلاب 57، برنامه ریزی های گسترده ای برای کل مجموعه حرم پیش بینی شده بود، از جمله اینکه یک حیاط جدید به نام “صحن قدس” به قسمت پشتی مسجد اضافه شد.

مسجد گوهرشاد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می رود و روزانه صدها گردشگر و زائر از آن بازدید می کنند، این مسجد زیبا از لحاظ تاریخی و مذهبی بسیار حائز اهمیت است و توصیه می کنیم در سفر بعدی خود حتما از آن دیدن کنید.

https://en.wikipedia.org/wiki/Goharshad_Mosque

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *