جاذبه های تاریخی, فارس, گردشگری

آرامگاه سعدی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شیراز

آرامگاه سعدی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شیراز

آرامگاه سعدی معروف به سعدیه در شهر شعر و ادب شیراز قرار دارد و از معروف ترین جاذبه های گردشگری شیراز می باشد. آرامگاه در نزدیکی باغ دلگشا واقع شده است. این مکان قبلا خانقاه سعدی و یارانش بوده و شاعر واپسین حیات خود را در اینجا سپری کرده بود. سعدی لقب های زیادی از جمله، شیخ اجل، پادشاه سخن، استاد سخن و استاد مطلق سخن فارسی و غیره دارد.

حوض_ماهی

سعدیه یک حوض ماهی به قدمت ۱۴۰۰ سال دارد. داخل حوض ماهی پر است از سکه ها و اسکناس ها. مردم باور دارند ماهی های حوض مقدس اند. و برای برآورده شدن آرزو های خود، اسکناس و سکه به داخل آب می اندازند. آب حوض از چشمه ای که از زمین می جوشد، تامین می گردد.

در کنار آرامگاه سعدی قبور متعددی از شاعران و عرفا وجود دارد که به وصیت خودشان اینجا دفن شده اند. مهمترین آنها شوریده شیرازی است. سعدیه در میان یک باغ باصفایی قرار گرفته و دور تا دور باغ را درختان زیبا و بلند کاج، سرو و نارنج احاطه کرده است.

طراحی جدید بنای آرامگاه توسط مهندس حسین فروغی با الگو گرفتن از کاخ چهلستون ساخته شده است. آرامگاه با کاشی های زیبا و شعرهایی از سعدی تزئین شده است. گنبد فیروزه ای و ستون های گرانیتی قرمز، چشم ها را به خود خیره می کند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *