جاذبه های طبیعی, خراسان رضوی, گردشگری

مقبره تاریخی فردوسی از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی

مقبره تاریخی فردوسی از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی

در سراسر استان خراسان، جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی وجود دارد ولی یکی از این جاذبه ها که قدمتی طولانی دارد و از با ارزش ترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی به شمار می رود، مقبره تاریخی فردوسی است که به احترام شاعر والامقام ایرانی و عالم مشهور، حکیم ابوالقاسم فردوسی در طوس مشهد ساخته شده است.

مقبره تاریخی‌فردوسی در اوایل دهه 30 میلادی در زمان رضا شاه و به دستور وی ساخته شد و در معماری آن عمدتا از عناصر معماری هخامنشی برای نشان دادن فرهنگ و تاریخ غنی ایران استفاده شده است. ساخت مقبره تاریخی فردوسی و همچنین طراحی زیبایی شناسی آن، نمایانگر وضعیت فرهنگی و جغرافیایی سیاسی ایران در آن زمان می باشد.

درباره مقبره تاریخی فردوسی

بعد از اینکه رضا شاه پهلوی به طور کامل حکومت ایران را در دست گرفت، ارزش فرهنگی و ادبی فردوسی را به رسمیت شناخت و به احترام وی دستور ساخت مقبره تاریخی فردوسی را صادر کرد و جشن هزاره ای نیز برای این شاعر گرانقدر برگزار شد که دانشمندان بسیاری از کشورهای مختلف از جمله شوروی، تاجیکستان، هند، ارمنستان، آلمان، فرانسه و انگلیس دعوت شدند.

بودجه جمع آوری شده که عمدتا کمکهای دانشمندان پارسی بود، صرف ساختن مجسمه ای برای شاعر در مقبره شد. بعد از انقلاب 57 آرامگاه فردوسی که یکی از زیباترین دیدنیهای استان خراسان رضوی است، تخریب و تقریباً نابود شد ولی بعدها دوباره مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

مقبره فردوسی

دسترسی به مقبره

مقبره تاریخی فردوسی واقع در 20 کیلومتری شهر مشهد، در طوس است و برای رسیدن به آن باید ابتدا وارد جاده مشهد قوچان شوید و پس از رسیدن به سه راهی فردوسی به سمت راست بروید تا جایی که به بلوار بهارستان برسید. در صورتی که اتومبیل شخصی ندارید، می توانید به پایانه فردوسی شهر مشهد بروید و با اتوبوس های خط ۲۰۲ به این مکان دیدنی و با ارزش بروید.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tomb_of_Ferdowsi

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *